Samen dragen we zorg voor uw woning. Dit betekent dat u soms een herstelling moet uitvoeren, soms wij als woonmaatschappij. 

Dimensa gebruikt een ZieZo!-boekje met een handig overzicht van wie wat moet herstellen en betalen. Twijfelt u? Verwittig ons, dan zoeken we samen een oplossing.

Onderhoud en kleine herstellingen

U moet de woning onderhouden: hou uw woning, het terras, de tuin, … netjes. U zorgt ook voor het onderhoud van de leidingen: verstoppingen moet u zelf oplossen.

Ook staat u in voor kleine herstellingen. Zo vervangt u zelf gebroken ruiten, lampen, de batterij van de thermostaat, … Als u een slecht toestel gebruikte of de woning slecht onderhield, staat u ook in voor de herstellingen. Voorbeelden zijn: verstopte verluchtingsroosters, kapotte dampkap of lavabo, slecht gebruik van de verwarmingsketel, …

Grote herstellingen

Wij zorgen voor herstellingen die moeten gebeuren door slijtage, ouderdom of overmacht. Wij vervangen bijvoorbeeld een raam dat door een onverwachte, hevige hagelbui (overmacht) barst. Ook verborgen gebreken moeten wij herstellen. Als uw woning bijvoorbeeld vochtige plekken heeft door een lek in de waterleiding, dan voeren wij de herstelling uit.

Voor elk defect aan de verwarmingsketel kunt u terecht bij de onderhoudsfirma's waarmee Dimensa samenwerkt. Opgelet: we werken met 5 firma's, dus het contactnummer is niet voor iedereen hetzelfde. Met welke firma u contact moet opnemen, vindt u hier terug.

Hoe werken we concreet?

We geven twee voorbeelden van wie wat moet herstellen en betalen. 

  • De lift in uw gebouw: u betaalt voor het onderhoud, maar wij betalen herstellingen.
  • U betaalt voor het onderhoud van uw individuele verwarmingsketel. Is er iets kapot, dan herstellen wij dit.

Maakt u opzettelijk dingen kapot? Dan betaalt u zelf alle kosten. Bovendien kan dit ertoe leiden dat we uw huurcontract stopzetten.

U kunt technische problemen via onze website melden:

Meld een technisch probleem

Mijn woning: veelgestelde vragen

Mag ik iets veranderen of bijbouwen aan mijn woning?

Mag ik iets veranderen of bijbouwen aan mijn woning?

U moet na uw huurperiode de woning teruggeven in de oorspronkelijke staat, zoals we die samen vaststelden in de plaatsbeschrijving.

Wilt u toch aanpassingen doen, zoals het plaatsen van een tuinhuis, een afdak, een veranda, een schotelantenne of hok voor een dier? Dan moet u voor vooraf onze toestemming vragen én krijgen via een brief. 

Lees zeker ons intern huurreglement. Daarin staat meer uitleg over wat wel en niet mogelijk is.

Hou er ook rekening mee dat we op het einde van het huurcontract altijd kunnen eisen dat u de woning herstelt in de oorspronkelijke staat. We kunnen de veranderingen ook overnemen zonder dat u daarvoor een vergoeding kan vragen. 

Moet ik een verzekering afsluiten?

Moet ik een verzekering afsluiten?

Dimensa verzekert het gebouw waarin u woont en de aansprakelijkheid van de huurder voor schade aan de woning en aan derden.

U moet zelf een brandverzekering afsluiten voor uw inboedel. Dit wil zeggen dat uw spullen (meubels, televisie, ...) verzekerd zijn tegen brand.

We raden u ook aan om een familiale verzekering af te sluiten, maar dit is niet verplicht.

Mag ik een schotelantenne plaatsen?

Mag ik een schotelantenne plaatsen?

Neen, het is niet toegelaten om zichtbare individuele TV antennes, zichtbare radio- of CB antennes en schotelantennes vast te hechten of te monteren en/of bekabeling op de gevel aan te brengen.

U kan dit nalezen in ons Intern Huurreglement.

Wie is verantwoordelijk voor de gemeenschappelijke delen?

Wie is verantwoordelijk voor de gemeenschappelijke delen?

Dimensa zorgt ervoor dat de gemeenschappelijke delen regelmatig worden gepoetst door onze eigen conciërges of een externe schoonmaakfirma. In sommige gebouwen steekt ook de gebouwverantwoordelijke een handje toe. Het gaat hier om trappen, liften, de inkomhal op het gelijkvloers, keldergangen, ondergrondse garages, fietsenbergingen en containerbergingen.

Opgelet: de overlopen moeten wel door de huurders zelf schoongemaakt worden. Hiervoor wordt een beurtrol afgesproken.

In sommige kleinere appartementsgebouwen zijn de huurders zelf verantwoordelijk voor het poetsen van alle gemeenschappelijke delen. Ook hierbij werken we met een beurtrol.

In alle gevallen vragen we om met respect om te gaan met de gemeenschappelijke delen. Het is niet toegelaten om deze ruimtes te gebruiken als opslagplaats of vuilnisbelt. Als iedereen zijn steentje bijdraagt, blijft alles proper.